Föreläsning på Jenny nyströmsskolan

  
Tack Katarina. Jodå det gick väl hyfsat. Kunde kanske visat ännu mer praktiskt... Jag ska snart lägga ut lite bilder, men jag glömde tyvärr nätsladden till min dator på Hotell Amigo : )

Det känns som om lärarutbildningen skulle behöva förändras en del då vi fick se en presentation på OH som kändes lite gammal. Varför inte köra den på en powerpoint presentation?

Vidare har jag svårt att hålla med om att studentarbete om IT kan göras mha bandspelare. BANDSPELARE ÄR INTE IT! Eleverna på skolorna vet knappt vad en bandspelare är...

Kommentarer
Postat av: Tom Gagner

Några kommentarer i all vänlighet :)
OH eller PowerPoint är väl egentligen en smaksak. Oftast är presentationer i PowerPoint bara ett krångligare sätt att visa OH på, dvs presentationen är linjär och innehåller vare sig länkar, ljud eller film. Själv tycker jag att det är enklare att skriva ut presentationen när jag ska vara på ett okänt ställe där jag är osäker på vilken teknik som finns och hur bra den är. Då skapar jag min presentation i PowerPint (eller hellre i KeyNote) som jag sedan skriver ut på OH-film på färgskrivaren.
OH-projektorer finns överallt och oftast fungerar de. Dataprojektorer kan vara gamla, ha dålig upplösning och visa konstiga färger. Dessutom måste jag kanske lägga ned lika mycket tid på att koppla och testa som på att prata. Ibland är presentationsprogram bar, ibland funkar OH utmärkt (enkelt och praktiskt). Det medvetna valet är nog det väsentliga.
Sedan vill jag nog fortsätta att vara lite motvalls. Visst är bandspelare IT - InformationsTeknik. Bandspelare används för att lagra information i foprm av ljud. Låt vara att tekniken är gammal och (oftast) analog, men visst är det IT (precis som papper och penna, telefon, fax...).
När det gäller UngKommunikation sysslar vi egentligen inte med all IT, utan IT som kan kopplas samman med barns och ungdomars digitala livsmiljö.
:)
Tom

2007-09-27 @ 15:06:41
Postat av: Jonas

Nja, bandspelare kan jag väl köpa i värsta fall. Men papper och penna är då väl ändå bara medel att kommunicera med, inte mycket teknik där inte...
Vad det gäller OH kontra PPT så är jag av den bestämda uppfattningen att OH-tekniken är på gränsen till antik och har svårt att få folk i allmänhet att behålla intresset på presentationen. Men man är ju olika, det är bara min åsikt...
http://en.wikipedia.org/wiki/Information_technology

2007-09-27 @ 16:17:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0